onsdag 8 oktober 2014

Pärupptagningen...


Så är de äntligen uppe... Pärern...!!!

Med hjälp av en mamma och en pappa och några hundar så tog jag upp potatisen igår och det var bra, för idag spöregnar det. Vi har höstens värsta ruskväder, kallt, blåsigt och allmänt ruggigt.


En mamma och en pappa hjälper till... Hunden stjälper...

Jag är väldigt nöjd med hur mycket potatis som landet gav oss i år. Vi hade satt fyra olika potatissorter och två av dem gav riktigt bra. Minst tiofalt per sättpotatis, superbra med andra ord!


Minst tiofalt per sättpära...

Trots att vi ganska tidigt fick ta väck potatisblasten så har potatisen klarat sig bra.


Lime funderar på om hon kan hjälpa till att gräva fram potatisen...
Det går väl så där...

Fina pärer!!!

Det blev ett antal säckar som fylldes med potatis...


Det är en speciell känsla när potatisen är upptagen, förvarad i säckar och nerburen i jordkällaren. Nu får det bli vinter...lixom... :))


gardsbacken@telia.com



5 kommentarer:

  1. Hej Gårdsbacken! Jag håller med att det är en härlig känsla när alla potatisar är upptagen å på plats i matkällaren, men jisses va potatis vi fick hära hos oss i år 1,5 säck per rad x 23 rader. Vilka potatis sorter odlar ni oppa hos er? Här funkar Ovatio, Röd Baron och Asterix bäst i våra jordar, men det finns ju en hel uppsjö med potatis sorter att välja på nuförtiden. Ha det sååå gott. Många klappar till vovvarna å en STOR kram till duktiga LIME som har blivit godkänd Vallhund ;) Mvh/ Lena å Daphne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, det var en riktigt bra skörd ni fick...!!! Ni kan inte äta all den potatisen själv? Vi fick ungefär en säck per rad * 9 rader. Jag tror att vår bästa sort heter Princess, annars har vi tre sorter till varav en är en gammal, gammal sort som Danne farföräldrar odlade här på gården, vi kallar dem Tjärnpärern :) Det var tydligen en engelsk sort som en piga i byn fick tag på för många, många år sedan. Den blir tyvärr lite skorvig och det blir inte så jättemycket potatis av den, men vi vill gärna hålla den vid liv :)

      Kram och trevlig helg Lena & Daphne!

      Radera
  2. Hej däruppe
    Ja jag har ingen erfarenhet av att ta upp potatis här på stenbrott i Malmö, men nu har jag blivit bekant med, hur det är att ha en stjälpare kring sig. Allting tar lite längre tid, men jag älskar min stälpare.
    Kram till alla världens stjälpare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)
      Fast tänk vad trist det vore om vi inte hade dem runt omkring oss...

      Ha en bra helg Malmö!

      Radera