måndag 15 september 2014

Valet i Sverige...

Vi bilade hem ifrån vår tävlingsweekend igår eftermiddagkväll och hade endast radion att tillgå för att följa valet, vi blev dock mer och mer frustrerade när det aldrig började någon sändning från valet. Det som sändes var ett program om Mona Sahlin och Tobleroneaffären, What...!!! Hur utraderat är inte det??? Konstigt bara att man aldrig hör Mona Sahlin säga någonting självkritiskt... Jag känner inte för att betala hennes Toblerone eller blöjor för den delen. Och verkligen inte hennes cigaretter. Gör ni? Småsaker säger många, men det är just att det är småsaker, säger jag. Ja just det, det var ju utraderat!

Till slut kom i alla fall en sändning som gav oss en första hint om resultatet och det blev väl ungefär som man befarat, men Sd's höga röstsiffror och vid en första prognos så lät det som FI, skulle få 4.0% var väl lite överraskande (och skrämmande)...

När vi sedan kommit hem så slog vi på tv'n och lyssnade lite på sändningarna där och deras övervakning från de olika partiernas valvakor och det är egentligen därför jag vill skriva ett inlägg. Jag blir lite skärrad, då jag får en känsla av kaos, rörigt, barnsligt, odemokratiskt och så vidare och så vidare... Jag blir skärrad när jag från:

V's valvaka ser folk visa finger, och skrika hotfulla ramsor och hytta med nävarna när Jimmy Åkesson håller sitt tal i sin vallokal. Hur illa man är tycker om SD så är ingen förtjänt av spott och spe...

Vid FI's valvaka ses en person i bakgrunden riva en bild av Fredrik Reinfelth i tusen bitar...

Jag tycker att MP's båda språkrör håller ett barnsligt tal, där spydiga kommentarer om alliansen nämns...

Detta handlar absolut inte om min egen röst, utan att vi måste respektera demokratin, vare sig folk röstar blått, rött, grönt eller något annat, vi är alla olika och vi lever i så olika förhållanden att alla kommer aldrig någonsin att rösta rött och inte blått eller någon annan färg heller för den delen.

Vi är på väg i från demokratin om vi inte respekterar vad andra röstar på... OM vi inte gillar vad andra partier står för, så måste vi jobba hårdare med att övertyga folk att ens egna parti är så mycket bättre, inte kasta skit, inte håna, inte spotta på...

Nu får vi hoppas att vi får en trygg och klok regering som kan styra Sverige på bästa sätt, gärna över block/partigränserna för  min del, bara det blir så bra som möjligt för alla oss som bor i Sverige.


 
Sverige är vårt tillsammans!!!
 
 
 
 
 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar