onsdag 24 september 2014

Ståtlige ulltuppen Gulldus


Den här sommaren har gjort Gulldus väl, han har, tillsammans med några höns, fått rå sig själv, utanför hönsgården...

Jag vet inte om ni kommer ihåg i våras, då de andra tupparna gick lite hårt åt honom, de ryckte stjärtfjärdrar av honom när han försökte uppvakta någon höna. Och med sin dåliga fjäderkvalite så hann det aldrig växa ut några nya stjärtfjädrar på honom...

Därför fick han flytta ut till gåshagen istället, som ensam tupp till ett par tre höns så har han vuxit på sig och så här i slutet på sommaren så ser han riktigt vacker ut... Eller hur?





Här nedan ser ni skillnaden på en vanlig tupps fjäder och en fjäder från Gulldus, det är inte så konstigt att han inte ser ut som de andra... :))


Den nedre fjädern är från Gulldus...

Nu är bara frågan var Gulldus ska bo i vinter. Jag kan inte gärna sätta tillbaka honom till Stortuppen och hans deputy, det skulle inte stjärtfjädrarna må bra av, nu när han äntligen har fått några. Just nu har han och en höna redan fått flytta in i hönshuset i lagårn, men snart flyttar ju resten av gänget in också, vad ska jag då göra av Gulldus?

Hur ska jag lösa detta??? Någon???

gardsbacken@telia.com



3 kommentarer:

  1. Kan du göra som jag fick göra med kaninerna? Dela av befintlig bur? Gulldus och hans harem på ena sidan, resten av gänget på andra? Kompostgaller eller göra en nätram av hönsnät och plankor? Eller en egen box på annat ställe i lagårn? Kram till fina Gulldus och till er, förstås, från Kattis

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag gillar egentligen inte att behöva dela på djuren och ha flera vatten- och matskålar och jag ser nog gärna att de andra tupparna och hönsen får ha hela utrymmet i hönshuset, vintern är så lång, de behöver det utrymmet. Dessutom vill jag inte sätta Gulldus i en egen liten bur, det skulle han inte gilla. Vad jag funderar på är om han skulle kunna "bo med fåren", fast då är jag rädd att han skitar ner fårens matreden... Hhmm... Tror du man kan säga åt honom att inte skita ner? Nä, knappast... ;))
      Fast jag gillar din tanke med kompostgaller, kanske man skulle kunna göra någon hörna åt honom någonstans, ja tillsammans med en höna då förståss :)

      Kramar till dig och tack för dina förslag!

      Radera
    2. Men visst kan han väl gå med lammen? Jaja, fåren, då... heter det visst på fastlandet. Kan ni inte lägga typ plywood-eller masonitskiva över lammens mat när ni fodrat? Bara tills han och hans brutta hittat andra "egna" toahörn... ;)

      Radera