tisdag 1 juli 2014

Småttingar i diskhon...


Det är verkligen inte att rekommendera att ha små gässlingar inomhus... Men när de är alldeles nykläckta så vill man att de ska ha det varmt och därför tar man in dem i stugvärmen...


Gässlingarna gillar att simma runt i varmt och skönt vatten...

Men ärligt talat så blir det ganska snart ohållbart då de är små smutsgrisar som inte har någon koll alls på sina stora fötter. De kliver i vattenskålen och i maten. De skvätter fil runt omkring sig och det var väl den främsta anledningen till att jag var tvungen att ge dem ett dopp i poolen... nej, jag menar diskhon... :))


Som fågelhund tycker man att det är jättespännande med gässlingar i diskhon.

Som små gässlingar bör de få något animaliskt att käka och jag tycker att de verkar må bra av filmjölk, så jag håller dem konstant med en liten skål fil. Nu ska ni, som sagt, inte tro att de går och tar en liten sipp ur skålen och att de torkar näbben efteråt, nänämen... de skvätter runt sig och filen hamnar vida omkring. De var verkligen i behov av ett renande bad... :))


Nybadad liten gässling <3

De fick simma omkring i diskhon en liten stund, jag ville inte att de skulle bli kalla då de fortfarande inte har några täckande fjädrar. De fick torka upp i solen på köksbänken efteråt och det syntes att de gillade solens värmande strålar på sina blöta dunfjädrar...


Kokt potatis smakar bra!!!

Lite bortskämda börjar de dock allt bli... Jag håller dem med lite varierad kost, som krossat korn, allfoder till hönsen, fri tillgång till grönt färskt gräs, filmjölk, vatten, sand och ibland lite annant gott...


Fame är väldigt intresserad av småttingarna.

Gässlingar fungerar ju så att de följer det första de ser när de är nykläckta, och det låter vansinningt roligt när de klampar omkring på köksgolvet med sina stora fötter, fullt koncentrerad att följa mig vart jag än går. Men de följer även hundarna, som i sin tur blir lite konfunderade på vad de har fått på halsen... :))

Nu har de, precis i dagarna, flyttat ut i hönshuset, i lagårn, med värmelampa och gott om spån och hö under sig, så mår de bra där... fast nog saknar jag ljudet av deras stora fötter på mitt köksgolv... ;)


gardsbacken@telia.com



7 kommentarer:

  1. Haha gu va söta!!! Hos er är sällan den dagen lik den andra och när man läser er blogg så vet man aldrig vad som väntar. Det blir många många skratt från andra sidan här där jag sitter.
    Tusen tack för en toppen blogg!
    Kramar till er Alla där hemma på gården!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir att våra inlägg uppskattas... :) och JA, våra dagar kan se väldigt olika ut från dag till dag.
      Idag fick jag en sådan lyckokänsla, jag klev ut på bron för att kolla om det fortfarande regnade... Det gjorde det inte, jag blev stående en stund och tittade på Champis som precis har blivit bästis med årskycklingen, de hänger hela dagarna och nu låg de och solade tillsammans... Jag flyttar blicken lite och ser Hope som skuttar över gårdsplanen, hon hade förmodligen sett ut ett stort och saftigt maskrosblad som hon tänkte tugga i sig... Hon skuttar fritt på gården och hon är lycklig. I samma veva ser jag tornfalksparet som svävar i skyn, deras unge, se dagens inlägg, har hoppat ur boet så nu förmodar jag att de måste ha full koll på honom/henne. Jag stannade verkligen upp några sekunder och kände lycka, vilken enorm glädje det är att bo så nära djuren och naturen. Jag har det bara BÄST!!!

      Kramar till dig och de dina!

      Vi saknar våra sammankomster, du är en sådan glädjespridare Emma <3

      Radera
  2. Söta Paula
    Ta hand om mig också!
    Du är ju bara helt skön, som tar hand om alla fyrbenta och tvåbenta så bra. Du kommer att leva länge med all den kärlek, du ger och får.
    Vilket härligt liv.
    Kramar från Skåne, där livet inte är så tokigt heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut!!! Du är välkommen!

      Och STORT tack för dina väldigt vänliga ord!

      Kram!

      Radera
  3. Fabulous! If more people undertook these small adventures (instead of watching reality TV and horrid violent shows like my friends at work do), the world would be filled with happier people and well-loved animals.

    Greetings from America, where like Skåne, life is pretty good, too.

    Big hugs to all! K.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Absolutely right Kelly!

      America Skåne... <3

      Kram!

      Radera
  4. blev det bara två gässlingar?
    kram ulrika

    SvaraRadera